Logotyp

En logotyp ska kunna fungera på en penna, men även kunna blåsas upp på en husfasad, likaså får den ej vara beroende av någon färg - den kanske hamnar i en kopiator eller fax och blir svartvit. Gärna dessutom en »knorr« på logotypen, dvs. en detalj som visar vad företaget sysslar med och gör att man kommer ihåg det. Förutsättningar som gör det hela lite knepigare att få till en bra logotyp – men som gör det så mycket roligare när man får en bra idé!

...och här får du lite tänkvärt från boken »Gerillaföretagaren« av Stefan Ekberg/ Redaktionen:

»En logotyp är en grafisk symbol som visar vad du gör. Det kan göra att du blir ihågkommen på ett lättare sätt. Eftersom människor är visuellt orienterade så är det bra med en logotyp. Den gör att man lättare identifierar sig med ditt företag. Snåla inte när det gäller profileringen. Vänd dig till proffsen. Det är bra att det finns underlag för att göra saker i datorn, men överskatta inte dina egna kunskaper. Det är inte säkert att man kan bygga ett hus bara för att man har en hammare.«