Varje individ och varje varumärke har sin unika karaktär, en exklusiv kombination av egenskaper som tillsammans formar en personlighet. När det handlar om att identifiera en människa är det ofta enkelt - vi känner igen utseendet och rösten. När det gäller ett företag kan det vara betydligt svårare. Den vanligaste anledningen är att företagets ansikte och karaktär inte är tydliga nog. Många av dagens produkter och tjänster är dessutom så lika varandra att det enda som skiljer dem är just marknadsföringen och den grafiska profileringen, dvs företagets grundform.

Grafisk profil

Varför behöver mitt företag en grafisk profil?
När man startar ett företag vill man hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt; och att då »slösa« pengar på att ta hjälp med en grafisk profil känns mycket avlägset. Det räcker väl med om syrrans kompis, som är duktig på att rita, fixar en logotyp? Och webbsajten kan Pelle göra. Visitkort kan man beställa billigt via nätet – finns en massa roliga teman att välja på!

...visst, denna mix blir säkert billig, men förmedlar det verkligen det du vill med företaget? Är det med stolthet du ber någon gå till webbsajten eller när du lämnar fram visitkortet? Eller lämnar du samtidigt ursäkter som »detta är bara tillfälliga kort«?

Hur skulle du välja?
Tänk efter själv hur du skulle reagera vid val av t.ex. tvättmaskin i en affär; båda har exakt samma pris, volym och funktioner. Den ena ser klumpig ut, knapparna är svåra att trycka in och texten med gradantal är oläsbart pytteliten. Den andra har snygg form, knapparna stora och med tydlig text. Vilken maskin skulle du köpa? Eller du ser två annonser i tidningen gällande yogakurs. Det står inte mycket i själva annonsen, utan båda hänvisar till sina resp. webbsajter. Du surfar in och båda kurserna kostar lika mycket och är lika många kurstillfällen/timmar. Du väljer dock utan tvekan att ringa till bara den ena. Varför? Jo, den första webbsajten du går in på ser ut som om någon hällt ut text i olika typsnitt, storlekar och färg.


Vissa bilder saknas. Vissa länkar du klickar på funkar inte. Du hittar bara ett telefonnummer, men ingen annan kontaktinfo. Alla sidor har olika utseende. Den andra webbsajten däremot är enkel, snygg och inspirerande. Du ser direkt länken till yogakursen, där du hittar all info du efterfrågar. Bilderna gör dessutom att du vill anmäla dig direkt!

Unik karaktär
Varje individ och varje varumärke har sin unika karaktär, en exklusiv kombination av egenskaper som tillsammans formar en personlighet. När det handlar om att identifiera en människa är det ofta enkelt - vi känner igen utseendet och rösten. När det gäller ett företag kan det vara betydligt svårare. Den vanligaste anledningen är att företagets ansikte och karaktär inte är tydliga nog. Många av dagens produkter och tjänster är dessutom så lika varandra att det enda som skiljer dem är just marknadsföringen och den grafiska profileringen, dvs. det sätt de presenteras på.

Investering – inte kostnad
Det finns en mängd små företag som slåss för att synas i mängden. Det behövs ingen stor investering (jo, just det: investering - inte kostnad) för att ditt företag ska synas! Det är de små företagen som verkligen kan vinna konkurrensfördelar genom att investera i en genomarbetad och professionell grafisk profil.

Konkurrensfördelar
Som du märker är en grafisk profil mycket mer än bara en logotyp och lite färg.
Det är helheten i allt man visar upp som räknas. Genom att ha en tydlig profil gentemot medarbetare, nuvarande och presumtiva kunder, ägare, massmedia samt alla andra intressenter, förbättras och stärks företagets identitet i omvärldens medvetande.

Är avsändaren tydlig?

Lika viktigt som att det hålls en hög kvalitet på produkterna och tjänsterna, är att varumärket exponeras på ett likartat och konsekvent sätt. Det ska vara lätt att uppfatta vem som är avsändaren. Varumärket är många gånger företagets viktigaste egendom, det som syns utåt och som produkterna, tjänsterna samt dess kvalitet och funktion förknippas med.

Byggstenar/Grundform
Varje företag, oavsett storlek och omsättning, har en grafisk identitet eller som jag kallar det: en grundform. Det kan vara en logotyp, bildmanér, speciellt typsnitt, färg, symbolspråk eller ett helt grafiskt profilprogram som sträcker sig över flera olika medier. Oavsett omfattningen av denna grundform, är det viktigt att dokumentera den så att alla anställda och samarbetspartners utgår från samma. När något grafiskt ska produceras för företaget tittar man på grundformen, för att se vad det finns för byggstenar och hur de ska användas.

Stolthet
Nyckeln till en bra grafisk profil är att lära känna er och ert behov, så att den grafiska profilen verkligen speglar det som ni står för.


Det är ju ni som i slutändan, förhoppningsvis mycket stolta, ska stå för den grafiska profilen och framför allt: använda den!



Oj, det blev mycket text - men just om grafisk profil kan man säga mycket och framförallt är det så oerhört viktigt för ett företags framgång.