GF_sidhuvud_mobil

LOGO & Grafisk profilering

loading...

Är du stolt när du lämnar UT ditt visitkort?

Alexandra Németh, VD Alexandra Németh, VD

Sedan Alexandra startade Grundform 2003 har hon brunnit för att skapa logotyper och grafiska profiler. Den lågan genomsyrar fortfarande hela bolaget.

Utmaningen att få sätta sig in i ett bolag, nystartat eller etablerat, och sedan skapa en grafisk profil som kommunicerar det kunden tänker och känner – det är vad vårt hjärta klappar extra för.

Jobbar du aktivt med ditt varumärke?

På frågan "Vilka är dina viktigaste tillgångar?" svarar de flesta företagare medarbetarna, och många även varumärket. Flertalet har genomarbetade och tydliga riktlinjer för hur de ska få sin personal att trivas och skapa värde för företaget. Men hur är det med varumärket?

Vi tycker att det borde vara lika självklart för en företagare att ha klara och tydliga regelverk för hur man hanterar sitt varumärke – så att det också skapar det värde för företaget som det kan göra bara man jobbar lite med det!

Grafisk profilering och i förlängningen varumärkesvård är absolut inte bara för stora varumärken och alla andra som öser ut reklam i TV, på webben och i brevlådorna. Det är förmodligen ännu viktigare för de mindre aktörerna.

Ta en titt i vårt kundgalleri så ser du exempel på många olika typer av "vanliga" företagare som tagit det kloka beslutet att investera i sig själva och idag har riktigt kraftiga verktyg för sin dagliga kommunikation.

Alla projekt har unika inslag, men lite förenklat beskrivs här hur ett standardprojekt går till.

Varför grafisk profilering?

Precis som varje individ har det har varje varumärke sin unika karaktär, en exklusiv kombination av egenskaper som tillsammans formar en personlighet. När vi ska identifiera en människa är det ofta enkelt – vi känner igen utseendet och rösten.

När det gäller ett företag kan det vara betydligt svårare.

Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem åt är just grafisk profilering, dvs. hur de presenteras.

Så här går det till att ta fram en profil

Logotyp
Grunden till alltihop är en slagkraftig och tydlig logotyp. Utifrån de uppgifter du lämnat oss tar vi fram 2-3 olika förslag (skisser). I nästan alla projekt gillar kunden något av dessa förslag, som vi sedan utifrån feedback förfinar och producerar i olika användbara varianter så att du kan använda dem för tryck, webben, att sy på kläder, stripa dina fordon, en mässmonter eller vilka behov du nu kan tänkas ha.
Andra grafiska byggstenar
Vi försöker alltid skapa logotyper som föder andra grafiska beståndsdelar "på köpet", t ex symboler, färger och teckensnitt. Även dessa bearbetar vi så att du enkelt kan använda dem för olika ändamål.
Leverans
När alla grafiska beståndsdelar är framtagna får du dem allihop i en välstrukturerad mapp som du kan göra tillgänglig på din filserver eller var det nu är lämpligast – så att alla enkelt kan använda denna nya verktygslåda. För är det enkelt blir det som bekant av att man gör det.
Grafisk manual – kokboken till din grafiska profil
TIllsammans med alla filer kommer den viktiga grafiska manualen. Detta är en sammanställning över hela din grafiska profil, med riktlinjer och information som hjälper dig att enkelt kommunicera ditt varumärke med olika personer som ska göra något för ditt företag.
Ska du låta renovera och inreda ditt kontor, beställa specialtryckt tejp, eller kanske ta fram en ny produktfolder – lämna över den grafiska manualen till leverantören så vet denne precis vad som gäller. Rätt från början!
Vad händer sedan?
Du har nu skaffat dig en användbar verktygslåda som du kan sätta i händerna på vilken grafiskt bevandrad person som helst. I så gott som alla projekt hittills har vi dock fått förtroendet att ta fram de mest grundläggande sakerna direkt som en del av profileringsprojektet – för är det några som är insatta i din grafiska profil är det ju vi!
Exempel är visitkort, PowerPoint- och Wordmallar, en hemsida, företagspresentation, mm.
När projektet är avslutat är det många som övergår i att bli antingen löpande kunder eller fasta uppdrag-kunder.

EXEMPEL PÅ GRAFISKA PROFILER SOM GRUNDFORM GJORT

Här har vi samlat ett axplock av tidigare projekt som vi tycker på ett bra sätt illustrerar hur alla olika typer av verksamheter har mycket att vinna på att satsa på sin grafiska profil, oavsett om man jobbar med IT, möbler eller träning. (klicka på någon bild för att starta bildspel)