Klädskåpet

Jag är väldigt glad att jag kom i kontakt med Alexandra. Vårt samarbete har gett så mycket mer än att utveckla vår profil, hon har verkligen genomfört ett grundläggande arbete för Klädskåpet. Jag rekommenderar Grundform varmt till alla som behöver en professionell, intelligent och kreativ formgivare!«
Linnéa Lindblom, Klädskåpet | www.kladskapet.com (sidan just nu inaktiv)
Kundinfo
Klädskåpet startades av Linnéa Lindblom när hon kom tillbaka till Sverige från Skottland och fann att det inte fanns så mycket jobb i Sverige att söka. Hon började då titta på möjligheter att starta eget. Tidigare så har Linnéa mest arbetat inom livsmedel, som bagare, på kafé och restaurang, men intresset för kläder har alltid funnits där. Eftersom hon har tre systrar så var barndomshemmet alltid varit fullt av smycken, kläder, väskor och smink - vilket skapade ett tidigt intresse för detta. När Linnéa bodde i Skottland så brukade hon besöka vintagebutiker i Edinburgh och Glasgow, och tyckte om att hitta ovanliga plagg, ofta riktiga fynd - Klädskåpet är lite inspirerat av de butikerna.
Linnéa säger såhär om inriktningen för butiken:
"Vintage tycker jag är kul att handla, speciellt för att man kan se så tydligt hur mycket mer välgjorda äldre kläder är, till skillnad från dagens kollektioner. När jag handlar nytt så föredrar jag att köpa ekologiska och rättvisemärkta kläder. För mig är det en stor skillnad i kvalité och glädjen i att köpa någonting som man vet har gjort gott i alla led - från odlingen av bomullen/hampan till packningen av det färdiga plagget. I Kalmar så fanns det inte någon plats för att köpa ekologiska kläder och jag vet inte än om folket här vet vad det är för någonting, men vi får hoppas att de får upp ögonen för det!
Lösning
Skyltfönstret till butiken består av två "skåpdörrar" och man får känslan av ett skåp - därav namnet på butiken. Detta togs även fasta på vid skapandet av logotypen - kurbitsmönster på sidorna fick agera skåpdörrar, och företagsnamn + info fick vara "butiken".
Grundplåt 2011
Inspiration kan komma i form av något man ser, läser eller genom möten. Jag blev inspirerad nyligen av en jobbförfrågan som damp ner i mejlen, för en logotyp till ett nystartat företag/butik i Kalmar med namnet Klädskåpet. Jag ringde upp kontaktpersonen, Linnéa Lindblom 25 år, och vi pratade en stund - hon visade sig ha tydliga och kreativa idéer för den lilla butiken som öppnar nu i februari. Butiken ska sälja ekologiska och rättvisemärkta kläder, samt utvalt vintage. Och - det viktiga för mig - hon hade även förstått vikten av att ta hjälp med logotyp och grafisk profil. Ett litet dilemma uppstod dock gällande det ekonomiska, då kostnaden för en grafisk profil normalt sett hos Grundform, skulle vara betydligt över den budget som var satt.